از
اصول گشوده طراحي وب سايت چه ميدانيد؟ گشوده
پباده سازي وب سايت چيست؟ احتمالا تا به اکنون برايتان پيش آمده که از کنار يک فروشگاه عبور کنيد و يک دفعه مجذوب دکور يا اين که ويترين آن شويد . همين ويترين مجلل و زيباست که منجر ميشود که درصورتيکه نيازي به محتويات درون مغازه نداشته باشيد نيز رويه خويش را کج کنيد و وارد دکان شويد .
مغازه دار از چه ترفندي به کار گيري کرده که اعتنا شما اينقدر به ويترين جلب شد و شما را بدون چاره کرد تا وارد اين فروشگاه شويد؟
مثال
يک پباده سازي جالب براي ويترين مغازه صاحب و مالک اين دکان با يک نگاه حرفهاي توانسته رنگ هاي به کارگيري شده در ويترين را طوري با اجزاي درون ويترين هماهنگ کند که اين صحنه بتواند ضربه اي را به سنسور فضولي شما وارد نمايد . هم اکنون اين نمونه را وارد دنياي کسب و شغل هاي ارزيابي مي کنيم .
وبسايت
شما، ويترين کسب و کارتان در وب است
در کسب و کارهاي اينترنتي ويترين فروشگاه شما به عبارتي طراحي ظاهري سايت، و اجناس درون فروشگاه در اصل محتواي داخلي اينترنت وبسايت شماست .
در دنياي وب هم هنگامي استفاده کننده وارد سايت شما ميشود، در گام اول اين ظاهر تارنما شماست که باعث ميشود شم تازگي در وي به وجود بيايد و همين احساس وي را ناچار به چک بخش هاي ديگر وبسايت مي کند .
در گام بعدي، نصيب هاي ديگر وب سايت شما مثل محتوا، مدل بندي، منو و غيره اهميت پيدا ميکنند . اين بخش ها درست به عبارتي چيزي ميباشند که به استفاده کننده شما امداد مي کند تا نياز خود را رفع کند . اين نياز قادر است يک مقاله براي خواندن، يا اين که يک کالا براي خريد باشد .
بسياري از مشتريان وبسيما سابقه راه و روش اندازي و مدير يک سايت اينترنتي را داشته اند البته با گذشت دوران متوجه ميشوند که پباده سازي انجام گرديده در مقدمه نميتواند جواب گوي نياز کاربران و تبديل آنها به مشتري شود در سود تصميم ميگيرند با آشنايي دقيقي که از مشتريان خويش به دست آورده اند نام و نشان جديد و جذابي براي تارنما خود ساخت کنند . مثال هايي از اين سايت ها را ميتوانيد در بخش مثال شغل هاي طراحي سايت مشاهده نماييد .
اما در مواردي دکان شما با اينکه مراجعه کننده زيادي داريد اما به اندازه کافي فروش ندارد و سودي از آن عايد شما نميشود .
در اينجا دکان شما که در اصل به عبارتي وبسايت شماست، به يک بازطراحي نياز دارد!
گام
اول؛ چرا من به باز طراحي وبسايت نياز دارم؟ استيو جابز با کلمه و واژه سوالي “چرا” تک تک کارکنان شرکت خويش را به چالش ميکشيد . از حسابدار تا مهندس و برنامهنويس، همگي با سوال «چرا مي بايست اينکار را انجام دهي؟» روبرو بودند . ولي جواب “چون تمام آدمهاي ديگر همين فعاليت را ميکنند” براي استيو جابز کافي کمبود .
دقيقاً همين نگاه ريشهاي بود که سبب شد اپل از بقيه رقباي خود متمايز شود و همه کارمندان اين شرکت به روشي خلاقانه دست به نوآوري هاي شگفتانگيزي بزنند .
شما هم وقتي بدانيد که اصلاً چرا به گشوده پباده سازي تارنما خود نياز داريد و براي هر يک از “چرا”هاي خود عاملي قانع کننده داشته باشيد، احتمال موفقيتتان بالا مي رود . به اين ترتيب درصد مشکلات شما پايين مي آيد و ميتوانيد سايتي خوبتر و کاربرديتر پباده سازي کنيد .
اجازه دهيد در همين آغاز يک رمز کليدي را به شما بگوييم: بازطراحي سايت فعاليت ساده اي نيست . از لحظه اي که تصميم ميگيريد سايت خود را از جديد طراحي کنيد، بايستي عواملي همچون سئو سايت، نامونشان مارک و نياز کاربر را در لحاظ بگيريد . پس داشتن دلايل متقاعد کننده قادر است اولين قدم براي جلوگيري از ريسک و هزينه باز طراحي تارنما باشد .
البته اين عوارض چه چيزهايي ميتواند باشد؟
1-
قصه مارک شما به خير به کاربر منتقل نميشود آيا تارنما شما در حالا حاضر به خير و خوبي داستان برند، هدف ها و ارزشهاي شما را به استفاده کننده منتقل ميکند؟ اجازه دهيد اين سوال را به شکل سادهتر از شما بپرسيم .
هنگامي
کاربري وارد سايت شما ميشود، آيا متوجه برتري شما نسبت به سايتهاي ديگر ميشود؟
در صورتيکه پاسخ شما به اين سوال ها منفي است، يعني تارنما شما در انتقال لحن برند (Brand Voice)، که يکي از مهمترين عامل ها در برد سايت است، ضعف داراست . همه چيزهايي که در مسئله نام و نشان برند به شما گفتيم با يک مثال معمولي قابل شعور ميشود .
تارنما آسانا (asana .com) يکي از کمپاني هايي است که از زمان ها پيش در مسئله قابل انعطاف افزارهاي رئيس پروژه فعاليت داراست . اين کمپاني نمونه خير مي باشد براي نمايش تاثير باز پباده سازي سايت در انتقال مطلوب هويت مارک به استفاده کننده هست .
درباره این سایت